Dům s bazénem

Jak prodat svou nemovitost i v době krize a získat nejvyšší cenu? Nejlepší realitní makléři radí

 

Dnešní doba prodeji nemovitostí příliš nepřeje. Proto je ještě důležitější připravit svou nemovitost na prodej tak, aby zaujala a přitáhla si své zájemce. Jak na to? Máme pro vás několik rad od těch nejlepších realitních makléřů v České republice.

1. Ověřte si tržní hodnotu

Než začnete s přípravou nemovitosti na prodej, je důležité zjistit její aktuální tržní hodnotu. Odhad tržní ceny nemovitosti vám může poskytnout soudní znalec, bankovní odhadce, nebo v případě prodeje nemovitosti, realitní makléř. Realitní makléři mají oproti ostatním odhadcům zásadní přínos, protože dobře rozumí tomu, jakým způsobem mohou ještě cenu nemovitosti ovlivnit. Díky atraktivní prezentaci na realitních serverech nebo využití home stagingu je možné zvýšit tržní hodnotu nemovitosti o desetitisíce a někdy dokonce o statisíce korun.

Jak tržní cenu nemovitosti stanovuje Ondřej Kolář, realitní makléř roku 2022? ,V mém případě na začátku stojí cenové mapy. Abych dosáhl co nejpřesnějšího výsledku, potřebuji mnohem víc, musím obhlédnout nemovitost, specifikovat ji, nacenit její reálný a aktuální stav, dobře se zorientovat v prostředí, kde se nachází. Samozřejmě záleží i na motivu prodeje. Prodejní scénář pak přizpůsobuji klientovi. Z této důkladné analýzy doporučím klientovi optimální cenu, za kterou budeme nemovitost prodávat.“

Aktuálně najdete i na internetu spoustu online kalkulaček tržních cen nemovitostí. Adam Šimoník, realitní makléř roku 2021, ale dodává, že je vždy potřeba fyzická prohlídka specialisty, který tržní cenu nemovitosti dokáže upřesnit.

2. Stylizace a homestaging

Důležité je věnovat také pozornost kvalitní prezentaci vaší nemovitosti. Homestaging je služba, která se již léta na realitním trhu využívá. Ještě větší důležitosti nabývá právě v období krize, kdy se nemovitosti neprodávají tak rychle a kupci si svůj domov pečlivě vybírají. ,Homestaging je pro mě srdcová záležitost, kdy z neosobní, často prázdné nemovitosti, vytvořím vhodným nábytkem a doplňky teplo domova. Někdy stačí pár detailů, jindy je to práce na celý den. Výsledkem je domov, ve kterém si potenciální klienti umí představit nejen rozměry místností, ale i pocity, které budou mít, když po práci usednou k večeři.”, komentuje Ondřej Kolář.

Během procesu home stagingu jsou provedeny úpravy, které pomáhají vytvořit neutrální a univerzální prostředí, které oslovuje širokou škálu zájemců. To zahrnuje odstranění přebytečného nábytku, případně zapůjčení nábytku nového, minimalizaci osobních předmětů a zdůraznění pozitivních prvků nemovitosti. Dále může být provedeno malování, úpravy osvětlení, výměna textilií či přidání dekorativních prvků, aby byl interiér co nejpřitažlivější.

Cílem home stagingu je umožnit potenciálním kupujícím lépe si představit, jak by v daném prostoru žili a jak by se v něm cítili jako doma. Kvalitní prezentace nemovitosti prostřednictvím home stagingu může přitáhnout více zájemců, vést k rychlejšímu prodeji a získání vyšší prodejní ceny.

3. Vizualizace

Adam Šimoník také zdůrazňuje důležitost vizualizací ať už interiéru nebo exteriéru,Ne každý si totiž dokáže představit, jak bude například vypadat nemovitost po rekonstrukci, nebo v případě developerského projektu po jeho realizaci. Díky vizualizacím si zákazníci dokáží udělat lepší představu o tom, co se do interiéru vejde a budou mít lepší celkovou představu o dané nemovitosti. Náš grafik je tak šikovný, že většinou ani nejde poznat, že se jedná o vizualizaci vytvořenou v počítačovém programu. Populární je také photo staging, kdy grafik do interiéru nemovitosti umístí dekorativní prvky a nábytek za účelem vytvoření atraktivního a lákavého prostředí pro potenciální zájemce.”

Ukázka vizualizace

Místnost před vizualizací

4. Profesionální fotografie a videa

Lidé vybírají očima, a to samé platí i u nemovitostí, proto je kvalitní vizuální prezentace nezbytná pro úspěšný prodej. Profesionální fotografie a videa, které dokáží zvýraznit výhody a přednosti vaší nemovitosti, přitáhnou oči většího počtu zájemců. ,Jsem rád, že doba amatérských, rozostřených fotografií z mobilu je dávno pryč. Fotky a videa jsou prvním vjemem, který ovlivňuje kupní signál zákazníků. Proto vizuálním vstupům přikládám velký význam a na jejich pořízení si najímám prověřené profesionály, kteří nemovitost nafotí, zpracují video a ozvláštní ho třeba záběry z ptačí perspektivy moderními drony. Pokud nemovitost zákazníka nezaujme „na první dobrou“ málokdy dostane druhou šanci.”, dodává Ondřej Kolář. Velmi populární a oblíbené jsou také video prohlídky, virtuální prohlídky nebo záběry nemovitosti z dronu.

5. Virtuální prohlídky

Virtuální prohlídka nemovitosti je stále populárnější a častěji se využívá v realitním průmyslu. Je to moderní a inovativní způsob prezentace nemovitostí, který pomáhá prodejcům přitahovat více zájemců a kupujícím poskytuje autentický a poutavý zážitek z prohlídky. Podle Adama Šimoníka má virtuální prohlídka nemovitosti několik výhod především umožňuje potencionálním zájemcům prohlédnout si nemovitost z pohodlí svého domova bez nutnosti fyzicky se dostavit na dané místo. ,Potencionální zájemci mohou prostřednictvím virtuální prohlídky procházet jednotlivé místnosti, otáčet se ve 360°, přibližovat si detaily a získávat realistický pohled na prostor. To je zejména u vzdálených nebo mezinárodních kupujících velmi výhodné. Virtuální prohlídka také šetří čas jak zájemci, tak prodávajícímu a snižuje počet fyzických prohlídek, což může být užitečné v případě velkého počtu zájemců o danou nemovitost.“, dodává Šimoník.

Pozitivní zkušenosti s virtuálními prohlídkami má i makléř Ondřej Kolář: ,Virtuální prohlídky mě baví a dle ohlasů baví i mé kupující. Často mě na prohlídkách překvapuje, jak jsou zákazníci z virtuální prohlídky připraveni a přesně vědí, jakými dveřmi vede cesta do dalšího pokoje. Mohli si v klidu doma celou nemovitost několikrát prohlédnout, ukázat ji široké rodině a také prodiskutovat, jaké využití budou mít jednotlivé pokoje. Kdybych měl říci, do čeho se mi opravdu vyplatilo investovat, určitě by to byl Matterport. Každá má nemovitost má svoji virtuální prohlídku a nehodlám to změnit.”

Ukázka virtuální prohlídky

6. Půdorysy

Půdorysy jsou pro zákazníky cenným nástrojem, který poskytuje přehled o prostorovém uspořádání a rozložení místností v nemovitosti. 2D půdorys je technický nákres nebo plán, který zobrazuje pohled na podlahu nemovitosti z výšky, jako kdybyste se dívali shora. Jedná se o dvourozměrné zobrazení, které ukazuje uspořádání místností, jejich rozmístění, velikost a propojení. Na 2D půdorysu jsou znázorněny stěny, dveře, okna, schodiště, příp. další prvky, které jsou součástí daného prostoru.

 

3D půdorys je pokročilejší verzí půdorysu, který zobrazuje třírozměrný model nemovitosti. Na rozdíl od 2D půdorysu, 3D půdorys umožňuje zobrazit nemovitost ve všech třech prostorových osách a tedy vytváří realističtější a detailnější pohled na její prostorové uspořádání. Díky 3D půdorysu je možné získat přesnější představu o vzhledu a rozložení místností, proporcích a prostoru v rámci nemovitosti.

 

7. Prezentace na realitních serverech a sociálních sítích

Prezentace nemovitosti na realitních serverech a sociálních sítích je v dnešní době prodeje nemovitostí zásadní. Realitní servery a sociální sítě mají obrovskou uživatelskou základnu, což vám umožňuje dosáhnout na širokou škálu potenciálních kupujících. Vaše nemovitost bude viditelná pro lidi, kteří aktivně hledají nemovitosti k nákupu nebo se zajímají o realitní trh. To vám zvyšuje šance na přilákání toho správného zájemce. Realitní makléři dnes mají k dispozici spoustu nástrojů, které jim umožňují nabídky nemovitostí k prodeji jednoduše exportovat na několik realitních serverů jedním kliknutím. Není tak potřeba vyplňovat inzerát na každém serveru zvlášť. Realitní software Poski REAL například nabízí export hned na více než 40 realitních serverů včetně sociálních sítí. ,Sítě jsou fenomén dnešní doby. Kdo není na sítích jako by nebyl a totéž platí u nemovitostí. Dnes už nestačí exportovat „jenom“ na inzertní weby, je potřeba jít o několik kroků blíž ke kupujícím. Proto hojně využívám sociální sítě a pro vybrané nemovitosti vytvářím jejich vlastní webové stránky.”, komentuje Ondřej Kolář.

,Přidaná hodnota makléřů je také v tom, že mají obvykle k dispozici kromě klasických kanálů také vlastní databázi klientů, kteří hledají nemovitost ke koupi nebo pronájmu. Tito zákazníci už mají často zajištěné financování a jen čekají na to, až se objeví na trhu vhodná nemovitost. Já mám třeba databázi asi 600 kontaktů, které takto můžu s novými nabídkami oslovit a rozšířit potenciální okruh zájemců.”, říká Adam Šimoník.

zdroj: https://www.black-reality.cz/jak-prodat-svou-nemovitost-i-v-dobe-krize-a-ziskat-nejvyssi-cenu-nejlepsi-realitni-makleri-radi/